Har du några frågor? Vi har svaren
Det kan finnas flera orsaker till detta. Antingen är appen felaktigt inställd, eller så använder du kanske kroppsskannern på fel sätt. Det kan också bero på ett fel på enheten. Följ stegen nedan för att lösa problemet:
Felaktig användning av kroppsskannern:
- Kontrollera dina uppgifter i appen: Gå till "Inställningar" och tryck på din profilbild. Se till att kön, födelsedatum och längd är korrekt inmatade.
- Välj rätt profil: Se till att välja rätt profil för skanningen. Om till exempel en manlig profil är vald men en kvinna genomför skanningen kan det leda till problem.
- Anslut enheten: När du är på rätt profil, tryck på "+" och välj sedan enheten.
Korrekt användning av kroppsskannern:
Stå på kroppsskannern med bara fötter och håll i handtaget med armarna utsträckta i en vinkel på 45 grader. Se till att dina handflator och fingrar täcker de grå områdena på handtaget så att skannern kan mäta korrekt. Stå stilla tills appen visar att skanningen är klar. Appen kommer att visa status för varje mätning.
Om inget av ovanstående fungerar kan det ibland bero på att dina fötter eller händer är för torra; prova att applicera lite fuktighetskräm och se om det hjälper.
Om detta inte löser problemet, försök att avinstallera appen och installera den igen för att se om problemet försvinner.
Om ingen av dessa steg löser problemet, vänligen kontakta oss på info@vellafit.se och meddela att du har följt alla steg i guiden för kroppsskannern och att den endast visar vikten. Vi hjälper dig vidare.
För att få helt korrekta mätningar är det mycket viktigt att använda kroppsskannern på rätt sätt:
- Placera kroppsskannern på ett hårt och fast golv (trägolv kan vara ett problem; helst badrumsgolv i form av kakel, betong, klinker eller liknande).
- Placera händerna korrekt på handtaget. Se till att dina handflator och fingrar täcker de två grå områdena. Se till att placera dem på samma sätt varje gång.
Detta är ett exempel från en av våra kunder, som först hade problem:
"Ett tips till andra användare är att verkligen se till att den står på ett helt fast golv (mitt trägolv fungerade dåligt, men badrumsgolvet var perfekt), och att hålla helt korrekt i handtaget och på samma sätt varje gång. Då fick jag tre identiska mätningar i rad." - Mikkel
Vår kroppsskanner använder BIA-teknologi (Bioelectrical Impedance Analysis), som är mycket känslig för små förändringar i din kroppstillstånd. Detta innebär att även små faktorer kan orsaka betydande variationer i data om mätningen inte utförs korrekt. För att säkerställa de mest exakta resultaten rekommenderar vi följande:
- Utför skanningen vid samma tid varje dag/vecka och efter samma intag av mat och dryck.
- Utför skanningen på tom mage och se till att ha gått på toaletten innan.
- Undvik skanningar omedelbart efter träning, bad, bastu eller andra aktiviteter, då svett och kroppsvärme kan påverka resultaten.
- Stå helt stilla under skanningen och se till att dina lår inte nuddar varandra.
- Kontrollera att du har angett korrekta uppgifter på din profil, såsom längd och kön.
Genom att följa dessa råd över en längre period kommer du att uppnå mer exakta data. Vi har testat skannern med 50 personer och jämfört resultaten med DEXA/Inbody, vilket gav en noggrannhet på i genomsnitt 98 %. Vi rekommenderar att följa dessa riktlinjer och att skanna dig maximalt en gång per dag.
Det är normalt att appen visar "inte lyckat" när kroppsskannern är avstängd. Detta händer eftersom kroppsskannern är i viloläge för att spara batteri.
Så här säkerställer du att BLUETOOTH är anslutet:
- Se till att Bluetooth är påslaget i dina telefoninställningar. (Obs! Du ska inte ansluta enheten via telefonens Bluetooth-inställningar, detta sker i appen – Bluetooth måste dock vara aktiverat i inställningarna).
- Öppna appen, gå till “Kontrollpanel” och tryck på menyn i övre högra hörnet. Välj "Välj enhet" och tryck på din kroppsskanner.
Tryck lätt med foten på kroppsskannern och kontrollera om appen visar "lyckat". Om inte, tryck på "Synkronisera kroppsanalyser."
- Om enheten inte visar "lyckat", prova följande:
- För Android 5 eller senare: Slå på GPS-lokalisering och upprepa steg 2.
- Om din telefon är ansluten till andra Bluetooth-enheter, koppla bort dem och upprepa steg 2.
- Om inget av ovanstående fungerar, avinstallera appen, installera den igen och upprepa stegen.
Om du fortfarande upplever problem, kontakta oss på info@vellafit.se och meddela att du har följt Bluetooth-guiden, men att det fortfarande inte fungerar, så hjälper vi dig vidare.
Om det fungerar:
Från och med nu kan du trycka på "Väg dig" eller "+", välja enheten och starta kroppsskanningen.
Stå på kroppsskannern med bara fötter, håll i handtaget och lyft upp det så att dina armar är i en vinkel på 45 grader. Se till att dina handflator och fingrar täcker de grå områdena. Stå stilla tills skanningen är klar.
Se till att välja rätt användare i appen innan kroppsskanningen påbörjas och starta skanningen. Om en kvinna använder skannern, men användaren i appen är inställd på en man, kommer appen att tolka skillnaden som för stor och endast visa vikten.
För att se eller ta bort tidigare skanningar, tryck på "Kontrollpanel", sedan på "Vikt" och därefter på de tre prickarna uppe i högra hörnet. Där kan du se alla dina tidigare skanningar, och du kan visa eller ta bort dem. För att ta bort en skanning, svep skanningen åt vänster och tryck sedan på "Ta bort".